Koreansk & Japansk skönhetsvård / Fri frakt från 399:- / Snabba leveranser

Skönhetstrender 2022

|26/12, 2021

Skönhetstrender 2022

Nu är det alltså snart dags att ta farväl av 2021 och blicka framåt. Vad ser vi på trendkartan framåt. Här kommer lite av mina spanar för 2022! Det är extra kul att prata trender inom just hudvård som på många sett är föregångaren inom skönhetsbranschens globala expansion. Jag tror vi kommer se mycket innovationer inom denna sektion 2022.

TRENDSPANING 1 - PROPIOTIKA

Många av oss har blivit mer fokuserade på att förbättra vår hudhälsa med produkter, framför att minimera åldringsaspekter som rynkor (särskilt eftersom vi bättre förstår vad hudvård kan åstadkomma, kontra professionella justeringar). Vi har blivit extra känsliga efter ett år av maskbärande, pandemi stress och även oro för exponering av föroreningar. Efter en snabb titt i Google Trends så har "mikrobiom hudvård" vuxit med över 5 000 procent under de senaste 12 månaderna, tillsammans med en ökning av hudvård med pre- och probiotiska tillsatser. Probiotika är avsedd att återbalansera och stärka vår hud. Så första spaningen inför 2022 handlar just om att addera goda bakterier, probiotika, till din hudvård.

 TRENDSPANING 2 - HÅLLBARHET & REN KEMI

2022 kommer vara ett år med stort fokus på hållbarhet. PFAS är såklart en central del för många producenter att eliminera detta men även andra delar som att minska frakter via flyg och ersätta med båt. Paketering och innehåll behöver gå hand i hand. Vi som jobbar med skönhetsprodukter och även engångsprodukter måste ta ett extra ansvar här. Detta jackar också in i förgående trenden med probiotika. Produkter med detta har oftast en längre hållbarhet som kommer att tilltala de hållbart sinnade.

Ett modeord inom skönhet att känna till 2022 är "ren kemi". Vad är då det, jo det handlar om att man som konsument vill se en effekt av hudvården samtidigt som man tar hänsyn till deras påverkan på miljön. Bra för huden och bra för miljön helt enkelt!

TRENDSPANING 3 - MANLIG HUDVÅRD

Äntligen tar manlig hudvård steg på hudvårdskartan! Skönhet och grooming som marknadsförs för män är på uppgång och är en sektor som förväntas generera en global försäljning på 81,2 miljarder dollar fram till 2024. Man skulle kunna se det som en explosion på hudvårdskartan. Detta beror delvis på nedstängningarna under året som varit vilket gjort att även män experimenterade med produkter bekvämt hemma. Men jag tror att det också på en mer gradvis utveckling av normerna kring hur det maskulinitet definieras då det diskuteras mycket kring detta under 2021. Sedan så finns det ett generellt intresse för skönhetsvård som såklart påverkat män och kvinnor. Välkommet är det i alla fall!

TRENDSPANING 4- DIVERSIFIERADE HUDTONER

Diversifierade hudvårdstoner! Det har skett en betydande ökning av skönhetsmärken som lanserats av färgade i år. Så extremt välkommet! Det kan ej fortsätta att det endast finns Foundations i få nyanser. Förhoppningsvis ser vi mer av detta 2022.

TRENDSPANING 5 - SKÖNHETSTECH

Naturligtvis är teknik inbäddad även när det kommer till skönhet sk "tech-celeration". Här handlar det om personifiering av formler och tjänster. Vi har lärt oss att arbeta hemifrån och även till fullo upptäcka e-handelns magiska värd och såklart påverkar det hur vi vill ha köpupplevelsen. Tänk mer utvecklade före och efter plattformar, personlig hormonrelaterad hudvårdsrådgivning, genetiska tester som berättar vad du passar med, läppfärgsskapare som visar exakt hur läppstift ser ut på dig! Ja, olika tekniska och innovativa lösningar helt enkelt.

Detta var några spaningar för 2022! 

Ha en fin fortsättning och snart ett glittrade nyår!